Taurská cyklostezka

......................................................................................................................................
Taurská cyklostezka Taurská cyklostezka je dlouhá 325 km. Svůj název dostala po nejvyšším horském hřebenu v Rakousku - Vysokých Taurách. Ačkoli tento masiv dosahuje až třítisícové nadmořské výšky, nemusíte se bát na Taurské cyklostezce vysokého převýšení a extrémních stoupáků. Až na výjimečná stoupání jí projedeme téměř po rovině. Na celé její délce 325 km je převýšení pouze 750 metrů.
Více než polovinu trasy vede cyklostezka po speciální, asfaltové silničce mimo frekventované silnice. Zbytek tvoří úseky s jemným šotolinovým povrchem, lesní a polní cesty.
Stezka začíná v horském městečku Krimmel, které je známé svými vodopády. Krimmelské vodopády jsou největší v Evropě. Řeka Krimmler Ache zde spadá ve třech kaskádách do hloubky 400 merů).
V dávných dobách tudy putovaly obchodní karavany ze severu na jih do Benátek, někdejšího centra světového obchodu.

Za vesničkou Krimml se konečně napojíme na cyklostezku u stanice pinzgauské úzkokolejky. Vjedeme do údolí řeky Salzach a dál pokračujeme klidnou a tichou krajinou pod třítisícovými vrcholky Vysokých Taur. Cestou můžeme navštívit jediné naleziště smaragdů v Evropě - Habachtal.

Taurská cyklostezkaPo 32 km, pohodové jízdy, přijíždíme do Mittersilu. Komu se zdá dosavadní cesta málo fyzicky náročná, může ve městě odbočit směrem na Kitzbühel a vyjet si na průsmyk Pass Thurn (1274 m. n.m). Z Mittersilu je to na sedlo 10 kilometrů s převýšením kolem 600 metrů.
Cyklostezkou pokračujeme dál až k údolí Stubachtal. Proti proudu horské říčky Stubache se můžeme vydat téměř do 1500 metrů ke stanici lanovky, která nás vyveze k ledovci a jezeru Weißsee, úpatí sousedícího Kitzsteinhornu (3203 m).
Kdo by se chtěl pod Kitzsteinhorn vydat přímo, pojede po stezce ještě dalších 17 kilometrů až do Kaprunu. Odtud se dá dojet údolím Kaprunertal k dolní stanici lanovky vedoucí pod vrchol Kitzsteinhornu. Nedaleko od ní pak vede kyvadlová doprava k přehradám Mooserboden a Wasserfallboden, zadržujícím 166 miliónů kubíků vody. Přehradu Mooserboden napájí voda z ledovce Pasterze, která je přiváděna dvanáctikilometrovou štolou pod horou Großglockner.

U známého lázeňského města Zell am See se stezka rozdvojuje. Dál můžeme pokračovat kolem Zellerského jezera širokým údolím podél řeky Saalach, mezi vápencovými masívy Steinernes Meer a Loferer Steinberge přes berchtesgadeský výběžek Bavorska až do Salcburku. Kdo chce zůstat u řeky Salzach, vydá se do Brucku a. d. Grossglockner. Trénovaní cyklisté si jistě nenechají ujít odbočku na slavnou Großglocknerhochalpenstrasse, jejíž vrcholem je Hochtortunel ve výšce 2504 m.n.m.
Většina z nás však pokračuje dál po Taurské cyklostezce na východ salcburskou župou Pongau. Mineme odbočku k lázeňskému městu Badgastein, a už se ocitáme u divoké soutěsky Liechtensteinklamm na říčce Großarlbach, kterou si můžeme po chodnících a žebřících projít.
Taurská cyklostezkaZa městečkem St. Johann in Pongau opouštíme hlavní hřeben Alp a pokračujeme k Bishofshofenu. Za městem lze navšívit soutěsku Salzachöfen. V těchto místech nás čeká kilometr dlouhé stoupání na průsmyk Pass Lueg (573 m.n.m). Nedaleko odsud se nachází největší ledová jeskyně světa Eisriesenwelt, nebo hrad Hohenwerfen, postavený v r. 1077 místním arcibiskupem.
Po zaslouženém sjezdu přijíždíme do Golingu. Odsud pokračují tři varianty stezky: jedna kolem Gollingského vodopádu, druhá podél řeky Salzach a třetí s názvem "Tennengauer Radwanderweg". Všechny tři se opět sjíždějí ve vesnici Kuchl, před keltským městečkem Hallein.
Do Salzburgu, kam nás neustále vede řeka Salzach, nám chybí necelých 20 kilometrů. Již z dálky je vidět panorama města s pevností Hohensalzburg.
V jeho centru a okolí je vybudována hustá síť cyklostezek, umožňující projet na kole Mirabellskou zahradu se zámkem, letohrádek Hellbrunn, poutní kostel Maria Plain a další pamětihodnosti města.
Ze Salzburgu vede odbočka do Solné komory s řadou značených cyklotras vedoucích kolem Solných jezer překrásnou krajinou.

Tauernská cyklostezka pokračuje dál až do „města tří řek“ bavorského Pasova, kde po 325 kilometrech končí.

Města a obce na trase:
1.varianta podél řeky Salzach:
Krimmel - Wald - Neukirchen - Mittersill - Bruck - Taxenbach - Schwarzach - St.Veit - Bischofshofen - Werfen - Hohenwerfen - Golling - Kuchl - Hallein - Salzburg - Maria Plain bei Bergheim - St.Georgen - Tittmoning - Burghausen - Passau

2.varianta podél řeky Saalach:
Krimmel - Wald - Neukirchen - Mittersill - Bruck -
Zell am See - Maishofen - Saalfelden - Weissbach - St.Martin - Lofer - Unken - Bad Reichenhall - Grossgmain - Salzburg - Maria Plain bei Bergheim - St.Georgen - Tittmoning - Burghausen - Passau

Profil trasy:Mapa trasy:Itinerář:
profil trasy

Náročnost: lehká - trasa vhodná pro rodiny s dětmi
Značení trasy: zelená značka s nápisem Tauernradweg
Povrch: více než 90 % tvoří samotná asfaltová cyklistická stezka, nebo silnice s velmi malým provozem
Typ kol: trekkingová a silniční, na vedlejších stezkách možnost MTB

Fotogalerie:

Taurská cyklostezkaTaurská cyklostezkaTaurská cyklostezkaTaurská cyklostezka

Informace:
www.tauernradweg.com, www.tauern-radweg.com
Taurská cyklostezka [english] - soubor ke stažení (.pdf - 153 kB)

Salzburger Land, A-5300 Hallwang bei Salzburg,

Oberösterreich Tourismus
info@oberoesterreich.at, www.oberoesterreich.at

Jiří Pouč, 30.10.2006
SLEVY a AKCE - cyklovybava.cz!!!

Přečtěte si také: Další sekce: Cyklistické akce

:: Doporučujeme
CYKLOVYBAVA.CZ
Široká nabídka cyklooblečení, cyklokomponentů a jízdních kol
Zajímavosti v regionech ČR
Hrady, zámky, skanzeny a další kulturní a historické objekty, přírodní zajímavosti, nebo vodní nádrže v regionech České republiky. Sami můžete vkládat vlastní příspěvky zajímavostí dělené do 32 regionů ČR. Pokud hledáte konkrétní záznam, využijte vyhledávacího formuláře.