Aktuální návrh sítě cyklotras ČR

......................................................................................................................................
Aktuální návrh sítě cyklotras ČR Dne 1. 8.2011 vyšel v Hospodářských novinách článek na téma Konec bloudění? Cyklostezky čeká revoluční přečíslování. Jednalo se zdařilý popis toho, jak je to myšleno s plánem na změnu číslování dálkových cyklotras ČR.

Citace z článku „Konec bloudění? Cyklostezky čeká revoluční přečíslování“:
Do tří let se uskuteční revoluční změna pro tuzemské cyklisty: Přečíslování hlavních dálkových cyklotras a vznik nových. Nové číslování usnadní nejen orientaci, ale i třeba lepší propagaci. Cyklisté by měli nejen méně bloudit, když budou "přesedat" z trasy na trasu, ale také budou vědět, která trasa je ta "důležitá" a zajímavá.

"Chceme jednotlivé trasy prezentovat, dát jim jednotný marketing," říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu. "Pokud má trasa čtyřmístné číslo, tak jí lidé věnují mnohem měnší pozornost," vysvětluje.
V zemi tak má vzniknout 8 páteřních tras s čísly 1 až 8 a dalších 30 významných tras s čísly 11 až 59. Plán má ale i úskalí. Některé obce, které o dosud privilegované číslo mají přijít, se brání. Bojí se například úbytku turistů.

Současný systém značení vymyslel v roce 1997 Klub českých turistů (KČT) spolu s Centrem dopravního výzkumu. "Tehdy ještě nebyl ani kilometr cyklostezek, vše se tahalo po stávajích komunikacích, většinou silničních," vysvětluje šéf značení KČT Karel Markvart.
Velká část nových páteřních tras bude podél řek. Již se dokončují nové cyklostezky například podél Ohře (6) či Bečvy (50), nová čísla dostane cyklostezka podél Labe (2) či Vltavy (7). Právě tyto trasy s minimálním převýšením mají totiž cykloturisté nejraději. A na řadě míst navíc cesta pro cyklisty změní svojí trasu. A to především tam, kde vznikla původní trase alternativa - tedy třeba nová cyklostezka.

Martinek slibuje, že přečíslování nebude útokem na veřejné rozpočty. "U již existujících tras budeme používat stávající tabule, na které se dají jen samolepky s novým číslem trasy. A ty nové se stejně musí označit," říká Martinek. Přeznačení udělá KČT s vyškolenými značkaři. "Bude to v rámci každoroční údržby," uvádí Markvart.
Podle Markvarta by mělo být přečíslování hotové do tří let, aby na to mohli reagovat vydavatelé map a propagačních materiálů.
"Pokud je to s dostatečným předstihem, nemáme s tím žádný problém. Změny jsou běžné, nejen cyklotras, ale i dálnic a silnic," říká Jaroslav Podhajský ze Shocartu. Jeho společnost kvůli tomu ani nebude nějak měnit naplánované vydávání aktualizovaných reedicí map.

Obce u nových tras to vítají. Jsou přesvědčeny, že jasnější značení jim přivede víc turistů - a tedy i více klientů místním živnostníkům. "Je jednoznačně lepší jedno číslo 50 podél celé Bečvy než si pamatovat, že mají jet po 501 a pak odbočit na 6118 a pak hned na další. Jednoznačně snažší to bude hlavně pro zahraniční turisty," říká manažerka mikroregionu Hranicko Michaela Škrobánková. Podle ní se tak dá jednotně značené cyklostezce dělat mnohem efektivněji propagace.
A upozorňuje, žy cykloturistika je nyní v módě a propadá jí čím dál více lidí. Je to vidět i na cyklostezce bečva, jejíž část z byla letos v červnu dokončena. "Počet cyklistů rapidně vzrostl, je i velký nárůst in-line bruslařů," říká Škrobánková, podle níž tak přinášejí tržby zejména místím restauracím.

Například Moravská stezka je v současnosti na pěti trasách. "Je to matoucí a pokud se to sjednotí na jedno číslo, tak se to určitě zjednoduší a přitáhne turisty," říká cyklokoorninátor Krajského úřadu Olomouckého kraje Radek Stojan.

"Je potřeby, aby ty nejdůležitější trasy byly plynulé a uceleně značené," souhlasí ředitel odboru strategického rozvoje pardubického kraje Pavel Kalivoda.

Tím, kdo by přečíslování měl hradit, jsou především kraje. Ty již finacují opravy turistického značení. A tady může být úskalí. "Klubu českých turistů dáváme na obnovu značení ročně půl milionu korun. Nepředpokládáme, že bychom kvůli přeznačení cyklotras našli výrazně víc peněz," upozorňuje
A pro je i kraj Vysočina. "Jsme připraveni to podpořit, a to i finančně. Chceme, aby stát měl mezinárodní cyklistické trasy," říká radní Tomáš Škaryd. Jeho kraj nyní financuje s pomocí unie mezinárodní cyklostezku Hlinsko -Jihlava - Třebíč - Raabs, která dosud stála 140 milionů. A měla by dostat prestižní číslo 16. Tu má ovšem již stezka z Jihlavy přes Jemnici do Slavonic. A města, ležící na její trase, se tohoto čísla nechtějí vzdát.Bojí se nejen toho, že se ztratí z hledáčku cykloturistů, ale také že třeba budou muset předělávat propagační materiály. "Pokud s tím nebudou souhlasit, tak my je do přečíslování nutit nebudeme," říká Škaryd.
A podobně se vedou spory, zda vytvořit novou trasu číslo 13, nazvanou trasa Železné opony, která má vést více než 200 kilometrů podél jižní hranice - a má nahradit pět současných cyklotras. "Mohla by se stát evropskou dálkovou trasou až na Balt, protože toto číslo je zatím volné. Unie to podporuje," říká cyklokoordinátor Martinek.
Podle něj ale hlavní slovo při přečíslování budou mít kraje -a to z protého důvodu: jsou těmi, kdo ono přečíslování budou z největší části platit. "Jasno by mělo být do konce roku, pak budou dva roky na přeznačení," dodává Martinek.


Hospodářské noviny, cyklostrategie.cz, 12.08.2011
SLEVY a AKCE - cyklovybava.cz!!!
......................................................................................................................................

......................................................................................................................................



  Přečtěte si také: Další sekce: Cyklotrasy   

:: Doporučujeme
CYKLOVYBAVA.CZ
Široká nabídka cyklooblečení, cyklokomponentů a jízdních kol
CYKLOVYBAVA.CZ
:: Doporučujeme
Cyklotrasy v Jeseníkách
Cyklotrasy v Jeseníkách
Jeseníky patří k hojně navštěvovaným místům České republiky. V několika posledních letech s rozvojem cyklistiky a cykloturistiky u nás, se poptávka po tomto regionu značně zvýšila. Do regionu začaly jezdit z Olomouce, Krnova, Zábřehu a dalších větších měst cyklobusy, které vás zavezou na Ovčárnu pod Pradědem, Rejvíz, Červenohorské sedlo a další turisticky atraktivní a vyhledávaná místa.
:: Nejčtenější články
-:
-:
-:
-:
-:
-:
-:
:: Cyklobazar nabízí
Cyklobazar -