„Tulipánové“ cyklostojany pro bezpečné parkování kol

......................................................................................................................................
„Tulipánové“ cyklostojany pro bezpečné parkování kol Po úspěšné realizaci cyklostojanů u galerie Dvořák v Plzni na Slovanech se Městský obvod Plzeň 2 - Slovany rozhodl instalovat další stojany na kola nového typu do ŠKODA sport parku u plzeňské vodárny. Veřejně přístupný areál s oválem pro in-line bruslaře, U-rampou pro skateboardisty, lezeckou stěnou a hřišti pro plážový volejbal je totiž hojně navštěvován kolaři. Kolem parku vede cyklostezka, která patří v Plzni k nejfrekventovanějším. Míst pro zaparkování kola je tu zejména v létě nedostatek. Nabízené tvarové řešení „tulipánového“ stojanu je navržené do zelených parkových ploch.

Tulipánové cyklostojanyLokalita ŠKODA sport parku byla občanským sdružením Plzeňsko na kole vybrána jako jedna z těch, kde by bylo nejvíce třeba doplnit parkoviště pro kola. Členové sdružení přitom brali v úvahu počet cyklistů, který se v daném místě pohybuje i počet nevhodně zaparkovaných či jinak uložených kol. „Do ŠKODA sport parku jezdí hodně in-line bruslařů na kole. K dispozici mají hodně laviček hned vedle asfaltového oválu, ale stojany právě u laviček chybí,“ říká Radka Žáková z o.s. Plzeňsko na kole. „Cyklisté tak musí zamykat kola k lavičkám, odpadkovým košům nebo dokonce ke stromkům mezi oválem a cyklostezkou. Zmapovali jsme místa, kam cyklisté kola odkládají a navrhli umístění nových tulipánových cyklostojanů podle nich,“ dodává.

„Cyklistů, co navštěvují ŠKODA sport park, přibývá, a my bychom na to měli reagovat,“ říká slovanský místostarosta Oldřich Rozšafný. „Když jsem viděl stojany, které o.s. Plzeňsko na kole instalovalo u galerie Dvořák, přesvědčilo mne to. Masivní konstrukce proti možnému poškození vandaly a přitom jednoduché a funkční řešení, které nepoškodí kolo,“ dodává ještě. „Tyto stojany jsou v něčem unikátní - nejsou nenápadné. Každý si jich díky žluté barvě všimne, přesto nepůsobí v travnaté ploše rušivě,“ říká Petr Náhlík, předseda subkomise pro cyklistiku v Plzni a náměstek primátora pro oblast životního prostředí.

Tulipánové cyklostojany„Říkat cyklostojan je zavádějící,“ říká Jaroslav Sobota, který návrhy prototypů spoluvytvářel. „Spíš bychom měli říkat ´cykloopěradla´, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola alespoň ve dvou bodech přibližně 60 centimetrů nad zemí s možností přizamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen při takovém uchycení se kolo nepoškodí.“ Dodává. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

„Inspiraci k tulipánovitému tvaru mám ze zahraničí. Při návštěvě infocentra v provensálském Cavaillonu jsme s Vaškem Rojíkem hledali místo pro zaparkování kol. Kousek od vchodu bylo několik různě natočených cyklostojanů ve tvaru tulipánu. Bylo to jednoduché a hezké,“ říká Radka Žáková. „Díky piktogramu cyklisty jsme hned poznali, že tento vytvarovaný kus železa bude naše parkoviště, přestože jsme takový typ nikdy předtím neviděli,“ říká předseda sdružení o.s. Plzeňsko na kole Václav Rojík. „Fotografie tohoto stojanu je na prvním místě v mé sbírce fotografií správných a špatných řešení z celé Evropy na www.plzenskonakole.cz.“ říká Radka Žáková. „Fotografie cyklostojanů mi posílají lidé z celé republiky. Těch nevhodných ale bohužel dostávám mnohem víc,“ dodává.


Tulipánové cyklostojanyO.s. Plzeňsko na kole by chtělo realizovat i další prototypy. O vhodné parkoviště pro kola již projevila zájem TECHMANIA Science Center, jednáme též o řešení veřejného prostoru ve vnitrobloku Měšťanské Besedy. „Jeden tulipánový stojan budeme prezentovat na Národní cyklokonferenci ve Špindlerově Mlýně příští týden. Tam bude problematice parkování i cyklistické infrastruktury věnována zvláštní pozornost. Ukázka správného cyklostojanu bude součástí prezentace o parkování, kterou spolu s Evou Štěrbovou budeme na cyklokonferenci mít,“ uvádí Radka Žáková. Platné předpisy zatím řeší u veřejných staveb bohužel jen počty parkovacích míst pro auta. Na cyklokonferenci bude také představen první koncepční materiál, který se zabývá problematikou parkování kol, který by měl pomoci zejména odborníkům - projektantům, architektům a úředníkům měst a obcí. Ti všichni by měli při realizaci staveb i řešení veřejných prostor myslet na cyklisty. V tom, doufáme, hodně pomohou média.


www.plzenskonakole.cz, 25.05.2009
SLEVY a AKCE - cyklovybava.cz!!!
......................................................................................................................................

......................................................................................................................................



  Přečtěte si také: Další sekce: Cyklotrasy   

:: Doporučujeme
Cykloservisy
Cykloservisy
Chystáte se na kole na dovolenou? Tak na ni nezapomeňte své dvoukolé miláčky pořádně připravit. Zkontrolovat, promazat a seřídit. Pokud si na to sami netroufáte, navštivte některý z mnoha cykloservisů či cykloprodejen ve Vašem kraji či regionu.
:: Nejčtenější články
-:
-:
-:
-:
-:
-:
-:
:: Cyklobazar nabízí
Cyklobazar -